PRAWIDŁOWY ROZWÓJ DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.

Każde dziecko rozwija się według określonych wzorców, w pewien przewidywalny sposób. Czym lepiej znamy te wzorce, tym większa szansa, że obserwując dzieci zauważymy iż, rozwijają się zgodnie z szeroko pojętą normą, lub też wymagają pewnych działań usprawniających i doskonalących określone umiejętności.

Rozwój dziecka ma charakter ciągły, ale tempo rozwoju każdego dziecka jest indywidualne.

 

W trosce o prawidłowy rozwój dziecka w zakresie percepcji wzrokowej:

Dostarczaj mu wielu bodźców wzrokowych: kolorowe, interesujące przedmioty i zabawki, wystrój pokoju.

– Kupując dziecku puzzle układanki czy zabawki zwróć uwagę, aby posiadały aspekt kształcący, ponieważ dziecko najlepiej doskonali swoje umiejętności poprzez zabawę jako podstawową formę aktywności w wieku przedszkolnym.

– Prowokuj je do obserwacji, pozwalaj na eksperymentowanie.

– Zainteresuj otaczającym światem.

– Motywuj i zachęcaj dziecko do tego, aby dzieliło się z Tobą swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.

– Daj mu więcej czasu na eksplorację otoczenia, na dokładne przyjrzenie się obserwowanym obiektom.

– Ćwicz i stymuluj sprawność obniżonej funkcji. Spędzaj z dzieckiem czas, układając puzzle i historyjki obrazkowe. Grajcie w domino, memo, Piotrusia oraz inne gry dydaktyczne wspomagające rozwój percepcji wzrokowej.

– Nie czekaj, aż dziecko „wyrośnie” z trudności.

 

 

Aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój funkcji słuchowych:

 

Dbaj o stan zdrowia dziecka, zapobiegaj infekcjom górnych dróg oddechowych i uszu

– Zachęcaj i prowokuj dziecko do częstych rozmów- często nawiązuj z nim kontakt werbalny i wzrokowy.

– Formułuj krótkie i zrozumiałe komunikaty.

– Pracuj nad tempem swojej wypowiedzi które w przypadku dzieci z deficytami analizatora słuchowego powinno być wolniejsze.

– Dbaj o „czystość” własnej mowy, prezentuj dziecku swoim przykładem prawidłowe wzorce mowy.

– Opowiadaj dziecku krótkie bajeczki.

– Czytaj codziennie około 10- 15 minut, po przeczytaniu tekstu porozmawiaj z dzieckiem na jego temat.

– Obserwuj swoje dziecko – wcześniejsze wykrycie problemu pomoże mu z deficytem w zakresie funkcjonowania analizatora słuchowego łatwiej pokonać trudności.