Dla Rodziców
PRAWIDŁOWY ROZWÓJ DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.
Każde dziecko rozwija się według określonych wzorców, w pewien przewidywalny sposób. Czym lepiej znamy te wzorce, tym większa szansa, że obserwując dzieci zauważymy iż, rozwijają się zgodnie z szeroko pojętą normą, lub też wymagają pewnych działań usprawniających i doskonalących określone umiejętności.
Rozwój dziecka ma charakter ciągły, ale tempo rozwoju każdego dziecka jest indywidualne.
W trosce o prawidłowy rozwój dziecka w zakresie percepcji wzrokowej:
– Dostarczaj mu wielu bodźców wzrokowych: kolorowe, interesujące przedmioty i zabawki, wystrój pokoju.
– Kupując dziecku puzzle układanki czy zabawki zwróć uwagę, aby posiadały aspekt kształcący, ponieważ dziecko najlepiej doskonali swoje umiejętności poprzez zabawę jako podstawową formę aktywności w wieku przedszkolnym.
– Prowokuj je do obserwacji, pozwalaj na eksperymentowanie.
– Zainteresuj otaczającym światem.
– Motywuj i zachęcaj dziecko do tego, aby dzieliło się z Tobą swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.
– Daj mu więcej czasu na eksplorację otoczenia, na dokładne przyjrzenie się obserwowanym obiektom.
– Ćwicz i stymuluj sprawność obniżonej funkcji. Spędzaj z dzieckiem czas, układając puzzle i historyjki obrazkowe. Grajcie w domino, memo, Piotrusia oraz inne gry dydaktyczne wspomagające rozwój percepcji wzrokowej.
– Nie czekaj, aż dziecko „wyrośnie” z trudności.
Aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój funkcji słuchowych:
– Dbaj o stan zdrowia dziecka, zapobiegaj infekcjom górnych dróg oddechowych i uszu
– Zachęcaj i prowokuj dziecko do częstych rozmów- często nawiązuj z nim kontakt werbalny i wzrokowy.
– Formułuj krótkie i zrozumiałe komunikaty.
– Pracuj nad tempem swojej wypowiedzi które w przypadku dzieci z deficytami analizatora słuchowego powinno być wolniejsze.
– Dbaj o „czystość” własnej mowy, prezentuj dziecku swoim przykładem prawidłowe wzorce mowy.
– Opowiadaj dziecku krótkie bajeczki.
– Czytaj codziennie około 10- 15 minut, po przeczytaniu tekstu porozmawiaj z dzieckiem na jego temat.
– Obserwuj swoje dziecko – wcześniejsze wykrycie problemu pomoże mu z deficytem w zakresie funkcjonowania analizatora słuchowego łatwiej pokonać trudności.