„Skąd się biorą produkty ekologiczne”
„Skąd się biorą produkty ekologiczne” to ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia.
Dzieci z Publicznego Przedszkola w Szerzynach wspólnie z nauczycielem przystąpiły do realizacji II edycji programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”. Najpierw z zainteresowaniem obejrzały film „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”, dzięki któremu dowiedziały się co oznacza EKO, poznały znaczenie zielonego prostokąta z białym kształtem liścia na środku – „Ekolistek”. Dowiedziały się na czym polega ekologiczna hodowla zwierząt i ekologiczna uprawa roślin oraz co to są produkty ekologiczne. Treść filmu stała się bazą do rozmów i dalszych działań dzieci. Spośród różnych prezentowanych produkt wybierały te, na których opakowaniu widniał znak „Ekolistek”. Nie obeszło się bez degustacji owych, jak się okazało bardzo smacznych produktów: wafelki, jogurty, miód, ciasteczka, chipsy itp. Dzieci zapoznały się z piramidą żywienia i stylu życia. Po dokonaniu zbiorowej interpretacji poszczególnych pięter piramidy indywidualnie układały produkty spożywcze w odpowiednich miejscach piramidy. Oglądały, porównywały i nazywały różne rodzaje ziaren zbóż i powstałej z nich mąki oraz różnego rodzaju pieczywo z degustacją wybranych. Aktywnie uczestniczyły w warsztatach kulinarnych- wykonanie sałatki owocowo- warzywnej, kiszenie kapusty, wykonanie syropu, kompotów i pieczenie ciasteczek. Podczas śniadań często miały okazję samodzielnego przygotowania zdrowych kanapek. Kolejnym działaniem były wycieczki do pobliskiego ogródka warzywnego, gdzie poznały sposoby sadzenia, bądź siania i pielęgnacji warzyw. W sali założyły „Zielony ogródek”, gdzie posadziły cebulkę i posiały wybrane warzywa: koper, rzeżuchę, buraki, podlewały i pielęgnowały je, a gdy wyrosły zostały wykorzystane jako dodatek do kanapek i zup. Podczas kolejnej wycieczki miały okazję poznać naturalne środowisko i zachowania zwierząt hodowanych w gospodarstwie domowym: owce i kozy, kury, dzięki którym mamy nabiał oraz jajka. Uczestniczyły (w Domu Kultury) w spotkaniu z przedstawicielem Zespołu Parków Krajobrazowych województwa małopolskiego, a tu poznały zwyczaje pszczół , etapy powstawania miodu oraz wspólnie przygotowały rabatkę kwietną oraz domek dla pszczół. Obchodziliśmy również w przedszkolu „Dzień pszczoły”. Uczestnicy podczas realizacji założeń programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” dowiedzieli się, co to są, jak powstaję produkty ekologiczne , jak wygląda znaczek i dlaczego warto wybierać spośród różnych produkty z znaczkiem „EKO”. Ponadto utrwaliły sobie zasady jak zdrowo żyć i przestrzegać zasad higieny, a zdobytą wiedzę i umiejętności zapewne będą stosować w codziennym. Udział dzieci w programie zapewne zwiększa świadomość na temat znaczenia i roli ekożycia, a zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wraz z rodzicami stosować w codziennym życiu.