MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION SĄ NAM NAJBLIŻSZE
W bieżącym roku szkolnym przedszkole przyłączyło się do programu edukacji regionalnej w Małopolsce- „Nieprzemijające wartości”. Zadania i treści wynikające z założeń programu są kontynuacją pracy dydaktyczno- wychowawczej w naszej placówce, bowiem od kilku lat realizujemy z dziećmi zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej.
Zdajemy sobie sprawę, jak szybko zachodzą przemiany w życiu społecznym, kulturalnym, gospodarczym, dlatego ważnym jest, aby od najmłodszych lat kształtować wśród wychowanków postawę szacunku do własnych korzeni, do tego, co wypracowały minione pokolenia co stanowi kulturę, tradycję regionu, w którym żyjemy i się wychowujemy.
W naszej placówce podejmujemy działania zmierzające do poznawania dziedzictwa kulturowego regionu, wartości tkwiących w nim wybierając różnorodne formy pracy. Celem naszych przedsięwzięć jest rozwijanie zainteresowania zabytkami, tradycjami, obrzędami ludowymi swego regionu, a także zachęcanie do kultywowania tradycji regionalnych i ogólnopolskich.
Jedną z form pracy preferowanej w naszym przedszkolu jest organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z obrzędami ludowymi, tradycjami świątecznymi (Andrzejki, Wigilia, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Zabawa Karnawałowa, Zapusty, Powitanie Wiosny, Święto Rodziny), dzięki którym przedszkolaki poprzez aktywne uczestnictwa poznają zwyczaje, obrzędy towarzyszące tym wydarzeniom. Uczą się piosenek okolicznościowych, tańców, przyśpiewek. Przedszkole dysponuje strojami ludowymi: strój krakowski, góralski, spódnicami ludowymi, akcesoriami do strojów, które mali artyści prezentują na imprezach przedszkolnych.
Ciekawa forma to spacery i wycieczki:
– do ciekawych miejsc w naszej okolicy (zabytki kultury sakralnej: Kościół, Plebania, Kapliczki- św. Jana), podczas których przybliżamy dzieciom historię tych obiektów, style budownictwa, okoliczności ich powstania.
– Wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego, gdzie przedszkolaki mają możliwość bezpośredniego oglądania sprzętu rolniczego używanego w gospodarstwie rolnym, hodowlanym dawniej i dziś, a przecież nasza miejscowość to wieś, gdzie w dawnych czasach głównym źródłem utrzymania była praca na roli. Ponadto zapoznają się ze sposobem przetwarzania mleka (sery, masło), wypieku chleba oraz zwierzętami hodowanymi w naszym regionie.
– Do Muzeum Lalek w Pilźnie – zwiedzanie sal: kolekcja lalek afrykańskich, pd- amerykańskich, europejskich, japońskich, sprzętu kultu religijnego i codziennego użytku, ekspozycja lalek regionalnych. Oglądanie wystawy „Zycie papieża Jana Pawła II” (postaci- lalki porcelanowe, ceramiczne). Następnie dzieci miały możliwość oglądania bajek z wykorzystaniem kukiełek, marionetek i pacynek tutejszego muzeum. Zwiedziły także pracownię ceramiczną, gdzie wzięły udział w warsztatach plastycznych- modelowanie z gliny własnych wytworów. Przedszkolaki poznały technologię wytwarzania lalek, poszerzyły wiedzę o folklorze i tradycjach naszego regionu i innych państw.
Kolejną formą jest współpraca z instytucjami lokalnymi: Gminne Centrum Kultury i Czytelnictwa, gdzie przedszkolaki udają się na zwiedzanie wystawy wielkanocnej, na którą przygotowują palmy, stroiki wielkanocne, a przy tym oglądają wytwory innych twórców- mają bezpośredni kontakt z dziełami sztuki ludowej. Wychowankowie uczestniczyli w zwiedzaniu wystawy „Rękodzieła Ludowego i Artystycznego”- oglądały wytwory sztuki ludowej swojego regionu: obrusy haftowane, serwetki, tacki, podkładki, obrazy, odzież robiona na drutach i szydełku.
– z OSP w Szerzynach-przedszkolaki co roku zapraszani są do Remizy strażackiej w Szerzynach, gdzie dowiadują się wiele cennych informacji na temat powstania i zmian zachodzących w działalności tutejszej straży na przestrzeni lat. Poznają sprzęt ,w który jest wyposażona straż , a także zasady działania urządzeń gaśniczo-ratowniczych. Zwiedzają izbę pamięci gdzie mają okazję obejrzeć najstarszy sztandar, hełmy i puchary za osiągnięcia.
-z klubem Seniorów ,,Razem Raźniej ” dla których przedszkolaki przygotowują występy prezentując wiersze , inscenizacje i piosenki okolicznościowe z elementami obrzędów ludowych, tradycji świątecznych
– spotkania z twórcami ludowymi:
*gospodynią domową, która zaprezentowała wypiek pączków
*gospodarzem , który przybliżył dzieciom starodawny zwyczaj, sposób wyplatania koszyków wiklinowych i słomianych czapek.
– Organizowanie zajęć dydaktyczno-wychowawczych:,,Moja miejscowość”,Moja Rodzina,
Święta Wielkanocne, Święta Bożego Narodzenia, Powitanie Wiosny”, które niewątpliwie spełniają ważną rolę w zbliżaniu dzieci do kultury regionu, do korzeni, a także rozwijają wśród wychowanków zainteresowania tradycjami, obrzędami świątecznymi, ludowymi.
– Udział w Gminnych Przeglądach Kolęd i pastorałek, konkursach ,,Dzień mamy i taty”
– udział w konkursach powiatowych i ogólnopolskich:
,,Palmy wielkanocne”- organizowane przez Gminne Centrum Kultury i Czytelnictwa w Szerzynach
„Aniołki, bombki, choinki, ozdoby”- organizowane przez Przedszkole Samorządowe w Słopnicach
,,Potrawy wigilijne”- organizowane przez Przedszkole w Szczodrzykowie
„Bombka świąteczna”- Niepubliczne Przedszkole w Jazowsku
„Choinka bożonarodzeniowa”- Przedszkole nr 43 w Lublinie
„Kartka świąteczna”- przedszkole Miejskie w Sosnowcu
„Najpiękniejsza dynia na Halloween- Europejskie Przedszkole Klub Kubusia Puchatka w Kiełczowie
„Najpiękniejsze Miejsce w Twojej Okolicy- MGD- GMW Sp. z o. o., Sp. k. Wadowice
Poprzez takie działania zachęcamy do aktywnego udziału dzieci w życiu środowiska lokalnego oraz staramy się rozbudzić u nich zainteresowania regionem przekazać wartości dziedzictwa kulturowego regionu, a tym samym przyczynić się do zachowania nieprzemijających wartości tkwiących w naszym regionie.