Listopad – grupa 5- i 6-latków
Tematy tygodnia :
1. Wszyscy mają domy.
2. Idzie zima.
3. Igła i nitka.
4. Koty.
Wiersz : „Przygoda z orzechami”
( Wincenty Faber)
Gniewa się wiewiórka na robotę drwali:
– Ścięli wielkie drzewa!
Dziuplę mi zabrali!
Drwal orzechy wyjął,
– Ucieszy się synek,
że w dziupli znalazłem
taki upominek!
A syn na wycieczkę wybrał się do lasu
– Masz Basiu orzechy,
nie zjem twych zapasów.
Piosenka: „Kto tu mieszka?”
(sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago)
I. Kręte ścieżki wiodą nas
Poprzez tajemniczy las,
Hop, hop echo jesteś tu?!
Może śpisz w zielonym mchu?
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko,
A kto w dziupli schował się?
Kto tu mieszka, kto tu mieszka?
Każdy już na pewno wie!
II. W norce mieszka rudy lis,
W dziupli sowa pisze list,
W gniazdku cicho gwiżdże kos,
Dobrze znamy kosa głos!
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko,
III. W lesie każdy ma swój dom,
Wielki jeleń, mała ćma,
Tam, gdzie dwa zające śpią,
Pan leśniczy chatkę ma!
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko.
Zadania przedszkola:
Dziecko:
• rozumie zjawisko zapadania w sen zimowy przez zwierzęta,
• odróżnia architekturę współczesną od zabytkowej,
• zna rodzaje domów budowanych na różnych kontynentach,
• rozumie pojęcie ssak,
• rozumie znaczenie domu jako bezpiecznego miejsca ludzi i zwierząt,
• posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
• liczy elementy i rozumie, że ostatni liczebnik określa ich liczbę,
• określa zmiany zachodzące jesienią,
• zna sposoby przygotowania zwierząt do zimy,
• rozumie konieczność zmiany ubrań w związku z aktualną porą roku,
• układa wzory o powtarzającym się rytmie,
• rozumie określenia odnoszące się do długości: długi, dłuższy, najdłuższy, taki sam, i szerokości: szeroki, szerszy, najszerszy, taki sam,
• dostrzega potrzebę ponoszenia odpowiedzialności za zwierzęta i konieczność opiekowania się nimi,
• zna wygląd i zwyczaje kotów domowych i dzikich,
• buduje wypowiedzi wielozdaniowe,
• interesuje się książką jako źródłem wiedzy.